Sivu 1/1

K100 8v jarrupäivitys

Lähetetty: 05 Syys 2024 22:51
Kirjoittaja Motonomi
Moikka! Onko kukaan muuttanut vanhempaan 8v K-sarjalaiseen jarruja nelimäntäisiksi, kuten uudemmissa. Löysin viime talvena Torista suhteellisen edulliset 16-venttiilisen K100:n jarrusatulat. Innokkaasti niitä koesovittelin paikoilleen ja huomasin ettei levy osu keskelle satulaa. Jää reilusti sivuun.

Selailin aiheesta nettiä. Ulkomailla noita jarrupäivityksiä on tehty enemmänkin ja tietoa alkoi löytymään. Jarrulevyt pitää vaihtaa eri offsetille. Suoraan sopii R100R:n (Mystic) levyt. Sama levyn halkaisija, sama pulttijako sekä sama keskitysreijän halkasija. Offsetissä on eroa 3,5 mm. Käytetyt levyt on tilattu Motorworksiltä Englannista. Ihan välttämättä ei vielä riitä vaan jarrusatulan kiinnityskorvasta joutuu todennäköisesti jyrsimään n. 1 mm pois. Korva ei heikkene koska pultin reijän ympärillä on 1,5 mm korkea koroke, josta materiaali lähtee.

Vaihtolistalle menee myös pääsylinteri. K100:ssa on 13 mm:n ja suosittivat vaihtamaan samalla R100R:n 15 millisen tilalle. Käy suoraan alkuperäiseen kaasukapulaan, koska se on sama. R100R:ssä on ollut myös 13 mm:n sylinteriä jos ovat yhdellä levyllä. Halkaisija on merkitty pääsylinteriin.

15 mm:sen pääsylinterin löysin moottoripyöräpurkaamosta Suomesta. Vielä pitää tilata korjausarjat noihin kaikkiin. Jarruletkut voisi uusia samalla kun ovat vielä alkuperäiset sekä tilata jarrupalat.
Onpahan talveksi puuhaa ja pääsee askartelemaan sekä katsomaan miten savotta onnistuu. :idea: Toivottavasti kuitenkin nämä lämpimät ajokelit vielä jatkuvat. :)

Re: K100 8v jarrupäivitys

Lähetetty: 26 Huhti 2025 22:11
Kirjoittaja koo100
Kiinnostaa miten tämä eteni. ?

Re: K100 8v jarrupäivitys

Lähetetty: 25 Heinä 2025 02:24
Kirjoittaja Motonomi
Ei ole ihan vielä maalissa kokonaan. Autoprojekti päässyt vähän sotkemaan operaatiota. Sinänsä kaikki osat on sovitettu ja pääsylinteri peruskorjattu. Jarrusatuloiden peruskorjaus odottelee tekijäänsä ja vielä puuttuvat uudet jarruletkut sekä jarrupalat. Pääsylinterin korjaussarjassa ei tullut mukana säiliön ja pääsylinterin rungon välistä O-rengasta. Sen tilasin Etralta. Huomion arvoista on tuossa O-renkaassa se että normaali NBR-kuminen ei kestä DOT3 ja DOT4 jarrunesteitä. Nuohan ovat alkoholi pohjaisia. Sen täytyy olla EPDM-kumia eli eteeni-propeenikumia. Viton olisi tietysti toinen vaihtoehto, mutta tuota suositellaan yleisesti jarrulaitteisiin. Maksoi Etralla ruhtinaalliset 1,50 €.